Niepowodzenia w nauce - przyczyny, skutki, zapobieganie
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 9088 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Niepowodzenia szkolne można rozpatrywać jako porażkę pedagogiczną nauczycieli i nieskuteczność podjętych przez nich działań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych. Niepowodzenie szkolne obejmuje niepowodzenie uczniów i nauczycieli. Niepowodzenie nauczycieli obejmuje porażki wychowawcze oraz dydaktyczne jak również organizacyjne. Niepowodzenie uczniów dotyczą zachowania oraz uczenia się. Referat szkoleniowy Niepowodzenie w nauce - przyczyny, skutki, zapobieganie
Definicja niepowodzeń
Wg W. Okonia przez niepowodzenia rozumiemy proces pojawienia się braków w wymaganych przez szkołę wiadomościach i umiejętnościach uczniów oraz negatywnego stosunku wobec tych wymagań.
Wg Cz. Kupisiewicza - szkolne to rozbieżność między wiadomościami, umiejętnościami nawykami opanowanymi przez uczniów, materiałem, jaki zgodnie z założeniami programowymi powinny poznać w zakresie poszczególnych przedmiotów.
Niepowodzenia szkolne można rozpatrywać jako porażkę pedagogiczną nauczycieli i nieskuteczność podjętych przez nich działań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych. Niepowodzenie szkolne obejmuje niepowodzenie uczniów i nauczycieli. Niepowodzenie nauczycieli obejmuje porażki wychowawcze oraz dydaktyczne jak również organizacyjne. Niepowodzenie uczniów dotyczą zachowania oraz uczenia się.
Podział przyczyn niepowodzeń szkolnych
Wg Cz. Kupisiewicza o niepowodzeniach mających następujące przyczyny: a) ekonomiczno-społeczne (złe warunki mat. mieszkaniowe rozpad struktury rodziny, niski poziom intelektualny i kulturalny rodziców, niewłaściwa postawa rodziców wobec dziecka). b) pedagogiczne (tkwią w procesie dydaktycznym, mogą być spowodowane niedostatecznym przygotowaniem nauczyciela, popełnianymi przez nich błędami dydaktycznymi, oraz wadliwą postawą w stosunku do uczniów).
Ad. a) Ekonomiczno-społeczne przyczyny niepowodzeń: - środowisko, w którym rozwija się dziecko, - sytuacje materialne rodziców, - właściwa atmosfera w rodzinie, - zaspokojenie potrzeb dziecka, aby prawidłowo przebiega rozwój jego osobowości
Ad. b) Pedagogiczne przyczyny niepowodzeń szkolnych Wg Cz. Kupisiewicza: · Przyczyny związane z nieodpowiedzialnymi warunkami pracy dydaktycznej nauczyciela. Są to: - nieodpowiednie podręczniki - niedostateczne wyposażenie szkół - trudne warunki organizacyjne szkół - nieprzystosowane programy nauczania · Przyczyny, które wiążą się z działalnością dydaktyczną nauczyciela: - błędy metodyczne i wychowawcze wynikające z niedostatecznej znajomości uczniów, - błędy wynikające z braku dostatecznej epiki nad uczniami - brak właściwego przygotowania do lekcji, zaniedbanie, samokształcenie i podnoszenie kwalifikacji
Na podstawie przeprowadzonych badań wyodrębniają się następujące przyczyny niepowodzeń uczniów, których źródłem jest zła praca nauczyciela: 1) Nieprawidłowość organizacji pracy na lekcji 2) Stosowanie niewłaściwych metod nauczania 3) Nieodpowiednie formy pracy 4) Słabe wykorzystywanie wiedzy w praktyce 5) Słaba kontrola i ocena przyswojonych wiadomości umiejętności 6) Słaba znajomość uczniów 7) Brak należytej opieki nad uczniami mającymi trudność w nauce 8) Niewłaściwa atmosfera na lekcji i osobowość nauczyciela
Biopsychiczne przyczyny niepowodzeń.
Z wyników badań można wywnioskować, że do czynników bezpośrednich mający wpływ na efekty edukacji należy: 1) poziom inteligencji ucznia, 2) temperament, 3) cechy charakteru, 4) stan zdrowia, 5) rozwój psychomotoryczny.
Skutki niepowodzeń szkolnych
Niepowodzenia występują w kilku etapach: 1. Drobne luki w opanowanym materiale w zakresie jednego przedmiotu nauczania. Towarzyszy temu wzrastająca niechęć do tego przedmiotu. 2. Znaczenie luki w wiadomościach i umiejętnościach z jednego lub kilku przedmiotów nauczania (są agresywni wobec nauczycieli i rodziców, tracą ambicję, kłamią, uciekają z lekcji, przestają się interesować nauką. 3. Drugoroczność, która często wywołuje różnoraki zaburzenie w zachowaniu się repetentów, a niekiedy nawet prowadzi do przestępczości.
Niepowodzenia szkolne, które trwają długo powodują: a) postępowanie zaburzeń rozwoju, b) występowanie nowych, c) systematycznie pogorszenie się ogólnej sprawności umysłowej (braki w wiadomościach i umiejętnościach szkolnych), d) spadek motywacji do osiągnięcia sukcesów, e) obniżenie ogólnej odporności nerwowej, f) narastanie konfliktów w środowisku szkolnym i domowym.
Zapobieganie niepowodzeniom szkolnym:
Rodzice powinni: · troszczyć się o dobrą atmosferę w rodzinie i zaspokajanie potrzeb młodego człowieka, zwłaszcza potrzeby bezpieczeństwa, · dbać o właściwe relacje między rówieśnikami i nauczycielami · stawiać uczniowi wymaganie dostosowane do jego możliwości · utrzymywać systematyczny kontakt ze szkołą i wychowawcą, · systematycznie interesować się sprawami szkolnymi dziecka.
Opracowali nauczyciele ZSO w Rzucowie: Brygida Tarka i Paweł Plaskota |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|